torsdag 13 november 2008

Polly - negativismteater

Polly är uppenbarligen en festival som uttryckligen funnit sin mening genom att "utmana normer och strukturer":

"POLLY presenterar svensk, nordisk och europeisk samtida dans som ifrågasätter, problematiserar, undersöker och förhåller sig aktivt till festivalens tematik. POLLY har bjudit in koreografer, teoretiker och publik för att genom verk, föreläsningar och öppna samtal ifrågasätta normer och strukturer och synliggöra identitet och kropp som processer istället för fasta tillstånd."

Håll i er nu. Det blir mer negativism nedan där de olika koreograferna presenteras:

Habib får sin storhet genom att arbeta med "identitet, religiösa och kulturella möten och individens frihet i relation till en förtryckande struktur. I sökandet efter ny former för sina verk har Mia Habibs föreställningar spelats i andra kontexter än det traditionella scenrummet."

Gambier "behandlar [...] det sceniska framträdandet som en konstruktion. Hon ifrågasätter verkligheten på scen och hittar vägar att synliggöra stagnerade former av representation med avsikt att initiera ett behov och en nyfikenhet för förändringar i teatrala presentationer. Med fysiska uttryck och text guidar hon åskådaren till en värld där lögnen är sann och fakta oviktigt. Confessions handlar om teatern som lögn och om mötet mellan aktören, publiken och scenen som separerar dem."

Sellén "medverkar [...] med sitt senaste verk Kung Kristina, som hade premiär tidigare i år och som skapades för mellanstadiet. Föreställningen ingår i Malin Hellkvist Selléns queerfeministiska koreografiserie never ending fight som producerar queerfeministiska verk med utgångspunkten att verken kropp, kön, sexualitet, identitet eller rörelse/dans är statiska tillstånd utan ständigt pågående processer. Kung Kristina är ett om kärlek och identitet som utmanar heteronormen. En föreställning som både ifrågasatts och hyllats för sin tematik och målgrupp."

Detta projekt är ingen liten extrem obskyr sak, som man kan tro, utan genomförs i "med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Västra Götalandsregionen, Framtidens Kultur och Göteborgs Stad"!

Vojne, vojne.