onsdag 12 november 2008

Kvinnliga negativismmonster

Åsa Jungnelius nya konstutställning om "monsterfittor" i glas presenteras i dag i Svenska Dagbladet. Kan vi vänta oss negativism? Jajjemen:

"[D]et här projektet hamnar utanför de traditionella ramarna, berättar Åsa Jungnelius."

"Ja, visst är det spännande. Konsthantverket har fått ett uppsving och frigjort sig från funktionstänkandet, nu väntar vi alla med spänning på ännu en mot­reaktion."

"Jag gillar att arbeta i produktion, men vore det inte för mina utställningar och limiterade serier där jag kan tänja på gränserna och utveckla mitt konstnärliga språk, hade jag tröttnat för länge sedan."

Som tur är pekar artikelförfattaren Erica Treijs på det politiskt korrekta att idag vara avantgardistisk samt avantgardets allt mer tomma gester:

"I det postmoderna samhället är också undersökande och konceptuell konst sedan länge legio, och 2008 är året då boken Pittstim utmanar föregångaren Fittstim och ingående diskuterar dem [sic!] moderna mansbilden."

Och avslutar med frågan:

"Är då inte din Monsterfitta helt enkelt politiskt korrekt anno 2008?"


Jungnelius är emellertid fast i de avantgardistiska tankenäten:

"[V]isst är Monsterfittan pk, gärna för mig eftersom det är då man kan få gehör. Kommer man för tidigt lyssnar ingen, men träffar man tidsmässigt rätt kan man slå på stora trumman."

Vad hände med de eviga värdena? Kom ihåg: Det bästa sättet att dölja att man inte har smak är att alltid följa det senaste modet.

1 kommentar:

  1. Fantasy är knasigt! Monsterfittan, provocerande? Nej, detta är inte politik - utan fantasy. Lika subversivt som Elisatbeth Olsson. Fniss! Kosta Boda kan ALDRIG nå utanför den halvbildade medelklassen. Dildos i glas? Hallå! Möjligtvis för 30 år sedan.

    SvaraRadera